Direktlänk till inlägg 11 december 2014

Livet med smärta

Av Ämmäh - 11 december 2014 11:53

Jag kan inte komma ihåg att jag hade ont när jag var liten. Men jag kan inte heller komma ihåg ett liv utan någon form av smärta. Jag har i ganska många års tid haft ont i både leder och muskler, och fått höra att det är bara spänningar, sluta knäcka fingrarna så går det över, du tränar för lite. Det sista stämde kanske, men det var inte det smärtan berodde på.

Jag har varit och träffat både sjukgymnast och läkare, för min smärta har eskalerat det senaste halvåret, och jag orkar inte mer, inte utan att veta vad det beror på. Tänkte att det kunde vara något reumatiskt, fick ta blodprover men de hittade ingenting, jag trodde jag skulle bryta ihop. För att gå runt och ha så ont hela tiden, men inte veta vad det är.. Det tar på krafterna. 

Jag har träffat min sjukgymnast några gånger, och hon har kollat närmare på allt med min överrörlighet och min smärta och kollat om jag kunde göra vissa saker när jag var liten och kommit fram till att jag har Ehlers-Danlos syndrom, och har börjat behandla mig för det, men den behandling som finns, det vill säga smärtlindring. Det finns inget botemedel, än. 

Om jag officiellt får denna diagnos, det återstår att se. En läkare måste sätta slutgiltig diagnos, men jag är positiv till att jag får diagnosen, och jag tror det kommer göra allt lite lättare. Jag satte mig och läste på lite om syndromet igår, och jag började nästan gråta för att jag kände igen mig i så mycket. Det känns så himla bra att veta vad som är fel, att kunna säga till andra vad som är fel. Det är inget jag överdriver, jag är faktiskt sjuk. Och från och med nu handlar det bara om att göra smärtan så uthärdlig som möjligt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ämmäh - 11 november 2016 09:56

Imorse var jag glad trots att klockan ringde tjugo över sex. Äntligen var de två dygnen man måste vara hemma efter magsjuka över och jag skulle tillbaka till praktiken. Så taggad! När jag väntade på bussen började jag känna av kroppen, men tänkte att...

Av Ämmäh - 9 november 2016 21:33

Termin tre på ämneslärarprogrammet på Göteborgs universitet innehåller en praktikperiod på en månad. Denna har just börjat, och dag två får jag självklart magsjuka, så igår kväll ville jag bara dö för magen var så urfuckad. Jag tillhör dock sorten so...

Av Ämmäh - 13 oktober 2016 15:08

Det var över ett år sen jag skrev något senast, och jag insåg att jag har nog kanske saknat det lite, att skriva av mig.  Sist jag skrev hade jag ont och ångest, och det håller i sig. Men ångesten är inte över högskoleprovet längre, utan över kursl...

Av Ämmäh - 28 april 2015 16:28

Senaste veckorna har jag antingen varit förkyld, haft mens, eller båda i kombination, kroppsvärken är verkligen i sitt ässe! Det känns inte helt okej faktiskt, men det är väl bara att stå ut och ta till alla huskurer som finns.  Försöker hitta det ...

Av Ämmäh - 6 mars 2015 00:30

Jag vill ha fler dagar som idag. Frukost innan tio efter att ha vaknat av mig själv, ut och promenera i solen, inse att ångesten är näst intill obefintlig idag, komma in och äta lunch vid typ halv två, träna programmet jag fått av sjukgymnasten, du...

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Blogkeen

muppetdoll

Skapa flashcards