Alla inlägg den 11 september 2011

PEF

Av Ämmäh - 11 september 2011 01:36

I torsdags var jag på vårdcentralen för att göra en astmautredning. 

Fick blåsa i ett rör och sköterskan sa nåt om att är man över 80 så är det bra och att jag låg på 84. Sen sa hon att jag kanske var en sån som i vanliga fall ska ligga på 94, så hon gav mig ett par puffar  bricanyl sen fick jag vänta ett tag innan jag blåste igen, och det hade tydligen förbättrats ganska mycket. Hon sa att ligger skillnaden på 12% så ska man ha medicinering. Hon gick iväg för att räkna lite på det, och när hon kom tillbaka sa hon att jag ligger på 11%. Alltså gränsfall för medicinering. Hon skulle skicka resultaten till min läkare och så fick jag med mig en egen PEF-mätare hem för att kolla morgon och kväll och vid ansträngning vad jag får vör värden för att de sen ska avgöra om jag behöver medicinering.
Blir det någon så blir det förmodligen en långvarig som tas morgon och kväll då mitt första värde (det sämre) var i vilande läge.
Då jag ligger så nära gränsen och har astma i släkten (ärftlig grej) så tror jag att jag får medicin. Ser fram emot att kunna andas normalt igen.


PEF-mätare och det vackra pappret jag fyller i. 

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Blogkeen

muppetdoll

Ovido - Quiz & Flashcards