Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Ämmäh - 8 oktober 2012 15:57

Day 57 - A picture of your favorite holiday.

 

 

 

Allhelgona är helt klart min favorithögtid. Och för alla som blandar ihop det med halloween, det är långt ifrån samma sak. Halloween är nåt påhitt som kom långt efter allhelgona och handlar om att tigga godis och får man det inte förstöra för den man knackat på hos. 
Allhelgona handlar om att hedra de döda. De dagarna är dock grannar på kalendern och blir ofta ihopblandade av folk som inte bryr sig så hårt. 
Alla helgons dag kopplar jag samman med att vara hos mormor i Jämtland och gå till kyrkogården (ofta i snö) för att tända ljus på min morfars grav. Vi brukar även sätta ljus på min mammas farmors grav och min mammas mormors grav (dom jag är döpta efter), på mammas kusins grav (blir alltid lika ledsen när vi ser den, han blev inte ens två år..) och om mormors gubbe är med, vilket han oftast är, på hans släktingars gravar. 
Det är alltså för mig en lugn högtid med kyrkogårdsbesök och sen mys hemma hos mormor med en kopp te och kortspel. Och förhoppningsvis inga barn som kommer och säger bus eller godis på fel dag. 

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Blogkeen

muppetdoll

Ovido - Quiz & Flashcards